Plezier

Jak na to?

Platnost chorvatských průkazů podle MD ČR

Uvedené průkazy způsobilosti vydávané Chorvatskou republikou nejsou mezinárodně uznávaná oprávnění a jejich platnost se tudíž vztahuje pouze na Chorvatskou republiku.

Dotazem na Ministerstvo námořnictví dopravy a spojů Chorvatské republiky obdrželo Ministerstvo dopravy ČR tyto další informace: 

Zkouška složená dle výše uvedených platných Pravidel není konzistentní s mezinárodní úmluvou STCW 1978, v posledním znění, nýbrž jen s chorvatskými národními předpisy a osoba, která vykoná zkoušku a získá průkaz je oprávněna provozovat člun k soukromým účelum a být účastníkem radiofonického provozu pouze ve vnitrozemských a teritoriálních vodách Chorvatské republiky.

V souladu s chorvatskými národními předpisy pak velikost člunu, na který se Pravidla vztahují a který může být i rekreačním plavidlem, nesmí přesáhnout délku 12 metru a 15 t hrubé tonáže. Plavidla větších velikostí spadají do kategorie lodí a držitel „Průkazu způsobilosti vůdce clunu“ není oprávněn je vést.

Uvedené průkazy způsobilosti vydávané Chorvatskou republikou nejsou mezinárodně uznávaná oprávnění a jejich platnost se tudíž vztahuje pouze na Chorvatskou republiku.

 

Příspěvek do diskuze
:
:
: *Vyplňte tento kód: 365 (slouží k ochraně proti komentářovému spamu)
:
Všechny položky jsou povinné

(24.4.2014 16:33) Peter  autoshop@autoshop.sk

Dobry den,chystam sa v lete na plachetnicu do talianska na pontinske ostrovy.Cez chartrovku som rezervoval lod a pre istotu som im preposlal moj chorvatsky kap.preukaz,ktory vlastnim od r.1999.V kolonke klasa/cize kategoria/nemam nic,iba 3 zvisle ciarky.Na moje prekvapenie mi odpisali,ze talianske ministerstvo takyto preukaz neuznava.Pritom som bol snim v 2008 na Liparoch a vtedy bol ok.Ma niekto takuto skusenost?Dik za info Peter

(18.3.2014 22:10) Filip  filip.dvoran@gmail.com

Ono totiž o požičanie lodi ani nejde, skor o uznanie poistnej udalosti, ktora by nastala. Túto otázky by som skôr smeroval na poisťovňu, nie na MD ČR.
Preto ak chcete ísť jachtiť mimo HR na HR preukaz B, opýtajte sa vopred v poisťovni. Ale ani to nemusí byť záruka, pretože nakoniec aj tak Vám môžu odmietnuť poskytnutie poistného plnenia. A škody na mori môžu narásť do celkom slušnej sumy a stratiť strechu nad hlavou v priebehu pár dní na dovolenke sa moze laho stat realitou.

(4.12.2013 14:34) Milan Richtr  milan@nko.cz

Dobrý den, Chorvatskou licenci mám již od roku 2004. Na tuto licenci my zatím půjčili loď v Norsku, Švédsku, Dánsku, Německu, Itálii, Řecku, Španělsku, Florida, Argentina, Brazílie, Thajsko, Seyschely, Mauricius.
Žádný problém nikde na světě, pouze v ČR mi papíry neplatí.

(20.8.2013 9:47) Dvořák  dvorak.l@centrum.cz

Dobrý den Chci se zeptát jestli potřebují kapitánské skoušky
na gumový člun delka 3.10 s motorem 5 koní Děkuji

(5.12.2011 15:17) Aleš  ilf@seznam.cz

Opět zajímavá a nic neříkající diskuze. Běžně se do takovéto diskuze nezapojuji, ale nedá mi to abych nereagoval na některé rádoby "zaručené" a "podložené" informace. A jenom pro upřesnění dodávám, že vlastním jak tolik diskutovanou Chorvatskou licenci tak průkaz vydávaný MD ČR. Na moři se pohybuji již více než 11let. Z destinací které jsem navštívil mohu jmenovat kromě Chorvatska a Itálie např. Karibik, Řecko, Fr. Polynesii. Všude v těchto destinacích jsem se plavil na průkaz vydaný v Chorvatsku a ani jedenkráte za celých 11 let se mi nestalo, že by v některé z těchto zemí byl tento průkaz nějak zpochybněn, nebo byl problém s předáním lodě.

To samé bohužel nemůžu tvrdit o průkazech vydávaných MD ČR, když především v exotických destinacích, je na tento průkaz nahlíženo se značnou nedůvěrou. Zkusil jsem tento průkaz použít například před 2 lety v Karibiku, ale bez velkého úspěchu. Po cca 1/2 přátelském dohadování jsem předávajícímu pracovníkovi mariny předložil chorvatský průkaz (který jsem měl s sebou "v záloze") a rázem bylo po problémech.

Musím podotknou, že výše uvedená skutečnost z Martiniku, není ojedinělou negativní zkušeností s průkazy vydávané MD ČR. Takto jsem české průkazy otestoval již několikrát.

(2.12.2011 6:05) Vlado  vladoduris@azet.sk

mám nafukovací čln honvare+motor honda 20hp.Kde v chorvatsku,ako rýchlo za koľko kuna je možné spraviť doklad VMP
aká literatúra a aká obtiažnosť skúšok?
za informácie vopred ďakujem

(29.8.2011 11:33) Vaclav  sasa@seznam.cz

Dovolím si reagovat na všechny skutečnosti uvedené níže pramenící z mé více než 11 leté praxe.

1. jsem vlastníkem průkazů jak našeho MD tak těch chorvatských

2. na lodi trávím ročně několik týdnů

Po letitých zkušenostech využívám při plavbách téměř výhradně chorvatské papíry pro provoz v jiných státech než v Chorvatsku doplněných průkazem na VHF. Za všechna ta léta jsem nezažil jediný problém se zpochybněním platnosti chorvatského průkazu, naopak v minulosti jsem jsem párkrát přetrpěl několik okamžiků nejistoty při vyřizování převzetí lodě, poté co jsem předložil "papíry" české. Podotýkám, že kromě Chorvatska se často pohybuji i v Řecku, Itálii a Karibiku. Z těchto zkušeností pro mne plyne jediné: pro běžného uživatele (rozumněj nájemce) charterových lodí je zcela postačující průkaz vydávaný Chorvaty.

(27.7.2011 14:59) Pavel  kralpaul@hotmail.com

Nevím, jak je to s těmi novějšími průkazy, ale já mám chorvatský průkaz od r. 1999, vydaný podle zákona č 81/94 kde se jasně uvádí, že po dosažení 18 let je držitel oprávněn vést loď "regardless its intention and region of sailing" vyjma lodí určených pro komerční provoz za účelem zisku. Samozřejmě povolení na radiostanici v rámci chorvatských teritoriálních vod. Stejný průkaz má i několik kamarádů. Když shrnu sdílené zkušenosti, tak nikdy nebyl problém s jeho uznáním (předem konzultováno s charterovými společnostmi a vyzkoušeno v Řecku, Itálii, kamarád rovněž bez problémů v Thajsku a USA). Naopak na "české papíry" koukali jako zjara...

(19.3.2011 19:03) simyr  

Vážení, náhodou jsem narazil na tento chat a musím na něj reagovat. Jednoduše naznačím svou situaci. Několik let mám CZ i MZ průkazy /malé-rekreační plavidlo/ s max. rozšířením na 80m2 plachet výkon bez omezení. Co můžu? Můžu např. v Čechách nebo v Holandsku brázdit řeky i jezera ve dne i v noci s relativně hóóódně velkou plachetnicí nebo motor. člunem 20m a 2x500ks, ale na moří s tímtéž ,,nářadím,, jen ve dne a do vzdálenosti 0,75nm to je zcela absurdní, krom toho omezení na vítr a vlny- a co bych měl dělat když se zvedne silnější vítr? Hlavně co na to pojišťovna v případě nějaké škody? Asi nejlépe skočit do moře a plavat ke břehu, abych neporušil naše skvělé zákony. Vzhledem k tomu, že mám rád Chorvatsko, tak potřebuji rozšíření z 99,9% na Hr. Zbytek pak snad na Balt a Italii. A budu jezdit jen s motorákem, do 10nm ale i v noci. Co je pro mne nejvýhodnější? Hodně jsem o tom přemýšlel. nechápu, proč bych měl znovu dělat zkoušky z námořního práva,COLREG, první pomc....nechápu proč bych měl dělat praktickou zkoušku na plachetnici, když ji nikdy nevyužiji.
Můj závěr je- chorvatská ,,rychlovka,, použití v Hr. bez problému a na ostatní případy, např. Italie náš MZ.
pokud by chtěl někdo okomentovat- deyl.post@iol.cz

(17.2.2011 16:25) Jan  

Martin kterého rozčiluje naše legislativa, koho ostatně ne a určitě by bylo v rámci našich licencí vydávaných M.D. co zlepšit, si zřejmě pořádně nepřečetl celý text.
1)"ministrestvo státu, které nemá moře ani na dohled, dává rozumy o platnosti dokumentů, které vydává jiný stát na území taktéž jiných států"
M.D. ČR nikomu nedává rozumy viz.
"Dotazem na Ministerstvo námořnictví dopravy a spojů Chorvatské republiky obdrželo Ministerstvo dopravy ČR tyto další informace" atd...
Navíc to, že je s Chorvatskými doklady mimo Chorvatsko problém ví každý kdo zprostředkovává školení a školí zájemce o nové licence.
Otázka je, jestliže tento kurz nabízejí, zdali tuto informaci lidem vůbec poskytují.
Rozhodně se snadno může stát, že...
A) vám v Itálii či Řecku na Chorvatskou licenci loď vůbec nevydají i když ji máte zaplacenou. (již k tomu došlo)

B)nebudou vaši licenci zkoumat a v případě nehody či pojistné události bude vaše licence shledána nedostatečnou a pojšťovna odmítne plnění a celou škodu či záchrannou akci budete platit ze svého.

Po celé Evropě bude mít větší váhu Český "Vůdce Malého Plavidla" než Chorvatské (turistické) licence jež je možné získat na základě 4-6 denního kurzu za cca 500,- Eur.
Nebo se dají na nejmenovaných Kapitanátech "koupit" i bez kurzu a to je jeden z hlavních důvodů omezení jejich platnosti.

Chorvaté samozřejmě vydávají celosvětově platné licence, ale získat tuto licenci je stejně časově náročné, slozité a drahé jako získání licence od M.D. ČR a vyžadují dokonalou znalost Chorvatštiny, popřípadě profesionální znalost Angličtiny.



(5.2.2011 21:38) Jirka  

Milý Martine, obávám se, že Váš příspěvek pramení z neznalosti. To, že ČR neleží u moře neznamená, že bychom neměli vlastní Námořní úřad a Námořní rejstřík, kdysi i slušnou námořní flotilu. ČR je právoplatným "členem" IMO, COLREG, STCW, SOLAS, ... s docela slušnou a dlouhou historií. Pod vlajkou ČR se i dnes plaví dost lodí, byť spíše sportovních jachet než "skutečných" zaoceánských obchodních lodí...

(5.2.2011 12:40) Martin  

Přijde mi komické když ministrestvo státu, které nemá moře ani na dohled, dává rozumy o platnosti dokumentů, které vydává jiný stát na území taktéž jiných států.
Řekl bych, že o uznání HR průkazu je potřeba se dotázat toho státu v kterém se bude majitel průkazu pohybovat.
Krásná ukázka jak pracuje a čím se zabývá naše státní sprava :-(


Příspěvky nevyjadřují názory provozovatele a nenese za ně odpovědnost.
VMP
Vytvořilo Anawe