Kdy začít s přípravami na pronájem - charter lodě:
Optimální je objednat loď ještě před koncem starého roku. Jednak většina provozovatelů poskytuje na objednávky do konce roku slevu kolem 10-20%, jednak máme podstatně větší jistotu, že loď, kterou chceme objednat, je volná. V neposlední řadě máme podstatně více času na řešení případných nepředpokládaných situací. Pokud tento termín prošvihneme, i nadále platí pravidlo čím dříve, tím lépe.
Jinou variantou je "last minute". Je však nutno počítat s rizikem ve formě zůženého výběru dostupných lodí. Mohou nastat i problémy se sestavením posádky na poslední chvíli.
Taky je potřeba zvážit, máme-li k dispozici svého vlastního skippera (kapitána) nebo zvolíme skippera nájemného. Uvedené úzce souvisí jednak s celkovým rozpočtem a jednak s počtem lidí, kteří pojedou s vámi. Například Euromarina.cz nabízí služby českých nájemných skipperů za cenu 10 až 12 tis. Kč na týden.
Volba termínu:
Zde vystupuje několik faktorů :
1. Účel plavby (plachtění, koupání, potápění, historické památky apod.). Pro samotné plachtění je optimální doba na jaře a na podzim. Ještě není příliš teplo, je zde méně plavidel, více fouká a pronájem je levnější. Z hlediska koupání lze využít období od června do konce září. Pro návštěvy kulturních památek je vhodná kterákoliv jiná doba kromě letních prázdnin. V letních měsících jsou maríny často přeplněny.
2. Vyladění termínu na volno v práci apod. pro všechny účastníky plavby (nemusí být vždy jednoduché).
3. Dostupný rozpočet.
4. Nároky, odolnost a zkušenosti posádky.
5. Dostupnost vhodné jachty ve zvolené lokalitě - maríně.
Sestavení posádky jachty:
Obecně lze říci, že čím více lidí, tím menší náklady na osobu, takže například v období kolem poloviny května lze bez problémů pořídit pronájem lodě pro 6 až 8 členů posádky v přepočtu na osobu za 166 - 125 EUR (čili necelé 4 tis. Kč na týden - naproti tomu v srpnu může cena pronájmu vyšplhat na dvojnásobek). Ideální je zvolit počet členů posádky shodný s počtem lůžek v kajutách. Pokud se rozhodnete obsadit i lůžka v hlavní kabině jachty, bude to již trochu na úkor prostoru, kterého na lodi nebývá vždy dostatek.
Při sestavování členů posádky (zde malá rada: za člena posádky považujte až toho, kdo vám uhradí poměrnou část zálohy) vybírejte zejména lidi ne přehnaně náročné a hlavně nekonfliktní. Výborné je, pokud se všichni vzájemně znají, ale tento požadavek nelze často dodržet. V tom případě je vhodné, aby alespoň organizátor plavby měl možnost se se všemi předem seznámit. Plavební zkušenosti posádky by měli odpovídat jednak lodi, předpokládanému stavu moře a počasí, náročnosti trasy a jednak zkušenostem samotného skippera.
Samotné objednání lodě:
Vybrání poměrné částky zálohy na pronájem lodě od všech členů posádky: lze řešit i dodatečně s rizikem, že někdo z "rodinných" důvodů odmítne účast.
Úhrada zálohy: 50% z ceny pronájmu lodě do týdne od objednání. Lze platit buď přímo v EUR, nebo v Kč dle předem domluveného kurzu.
V mezidobí je dobré si udělat navigační plán trasy, kterou hodláme plout vč. variantních řešení.
Úhrada doplatku:
Zbylá část ceny nájmu lodě - nejčastěji 4-6 týdnů před vyplutím.
Vystavení předběžného "seznamu posádky" vč. místa a datumů narození a čísla pasu.
Nakoupení zásob
Výměna valut:
Lze i na místě, ale je dobré mít něco vždy se sebou : v případě Chorvatska berte přímo chorvatské Kuny, Eura jsou rovněž často použitelné. Vhodným řešením je rovněž výběr Kun přímo z bankomatu v Chorvatsku - závisí samozřejmě na poplatcích u Vaší banky.
Odjezd
Uhrazení kauce/depozitu:
(vratná záloha placena nejčastěji v hotovosti v EUR nebo blokací na platební kartě. viz "kauce" ). Přejímka lodě a nezbytná administrativa v maríně, případně úhrada jiných poplatků (registrace k pobytu, transit log, závěrečný úklid), pokud jsou.
Přejímka lodě
Vyplutí:
Obvyklá oficiální doba je 17:00 v sobotu, nebývá ale problém vyplout kolem 12:00. Vše záleží na rychlosti místních zaměstnanců, kteří musí loď vyčistit a zkontrolovat po předcházejícím charteru.
Návrat do maríny:
Oficiální doba vrácení lodě je 9:00 opět v sobotu. Obvykle se ale připlouvá už v pátek. Jistíte se tak, že se pár hodin před navrácením lodě, nevyskytnou nějaké problémy. Pobyt v domovské maríně není zpoplatněn a vždy je tam nějaká restaurace k oslavě ukončení plavby.
Odevzdání lodě + vrácení kauce
Celková kalkulace nákladů
- cena lodi / počet lidí
- cena paliva / počet lidí
- poplatek za maríny nebo městská mola či placené boje / počet lidí
- přihlášení k pobytu a pobytová taxa (7Kun / 1 EUR) na den a osobu - platí se v maríně před vyplutím.
- cesta k moři (dle km) + poplatky za dálnice / počet lidí v autě
- konzumace v restauracích
- nákup zásob doma
- skipper (pokud nevlastníme vlastní licenci nebo si ještě nejsme zcela jisti svými schopnostmi), do těchto nákladů je potřeba zahrnout i stravováni skippera, kde je standardem, že posádka skippera živí. Český nájemný skipper stoji cca : 9 až 15 tis. na týden
- u většiny provozovatelů plavidel se často platí ještě závěrečný úklid (obvykle kolem 80-150 eur)
- dodatečné příplatky za nadstandard: pojištění kauce, spinakr, přívěsný motor a pod. Zde se rovněž nabídka liší u konkrétních lodí (resp. v našem případě provozovatelů v konkrétních marínách), proto i tento fakt je vhodné uvážit, protože někteří provozovatelé poskytují např. přívěsný motor ke člunu zdarma, nebo mají stání v marínách za polovinu ceny apod.
Za přehled děkujeme www.Euromarina.cz